Projekt międzyprzedmiotowy „Ferie zimowe w naszej klasie” przeznaczony jest do realizacji w klasie IV i łączy elementy matematyki, przyrody, języka polskiego i sztuki. Metoda projektu jest coraz bardziej popularna i coraz częściej stosowana na lekcjach matematyki. Jest bardzo lubiana przez uczniów. Pozwala w ciekawy i często nietypowy sposób łączyć elementy różnych przedmiotów. Z kolei uczniowie przygotowujący projekty nabywają umiejętności i wiadomości w sposób aktywny, uczą się współpracy w zespole, odpowiedzialności. W literaturze coraz częściej można spotkać propozycje projektów dla gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej, natomiast jeszcze rzadko projekty przeznaczone dla uczniów szkoły podstawowej. Dlatego też chciałam zaprezentować projekt, który zrealizowałam w klasie IV.
Uczniowie z projektem zostali zapoznani przed feriami zimowymi. Podczas lekcji organizacyjnej podzielono ich na cztery grupy, każda grupa realizowała te same zagadnienia. Ustalono zasady pracy przy projekcie i konsultacji z nauczycielem prowadzącym. Po feriach uczniowie mieli miesiąc czasu na opracowanie zebranych informacji i przygotowanie prezentacji.
Karta pracy
Ferie zimowe w naszej klasie
Ferie to czas wypoczynku i zabawy. Wielu uczniów wyjeżdża wtedy na zimowiska lub do rodziny. Sprawdźcie, gdzie wasi koledzy z klasy spędzili ferie, jaka pogoda panowała w tym czasie w Waszej miejscowości. Opiszcie czym charakteryzuje się ta pora roku w Polsce. W tym celu:
-
Opiszcie zimę (zwróćcie uwagę na strefę klimatyczną, temperatury powietrza, zwierzęta itp.)
-
Wykonajcie pomiary temperatury powietrza w ciągu jednego tygodnia ferii w godzinach: 900, 1400 i 2000 (pamiętajcie o zapisaniu daty pomiarów i dokładności pomiarów).
-
Obserwujcie zachmurzenie i obserwujcie występowanie opadów śniegu, deszczu itp.
-
Sporządźcie tabelę obserwacji temperatury i opadów.
-
Podajcie, w jaki dzień była najniższa, a w jaki najwyższa temperatura. Przez ile dni była temperatura powyżej 0°C, ile dni poniżej 0°C, a ile dni 0°C.
-
Dowiedzcie się, gdzie wasi koledzy z klasy spędzali ferie (w domu, na zimowisku, u rodziny itp.), wyniki sondażu przedstawcie w postaci tabeli.
-
Wykonajcie pracę plastyczną przedstawiającą zimę lub napiszcie wiersz, fraszkę lub inny utwór literacki na temat zimy.
Pracę wykonaj w terminie do .................... Terminy konsultacji : .............................
Pracę wykona grupa w składzie
Lp.
|
Imię i nazwisko ucznia
|
Zadanie do wykonania / termin
|
|
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
6 |
|
|
Jak będziemy pracować w grupie?1. Przewodniczący/szef grupy
...........................................................................................................
2. Sposób podejmowania decyzji podczas pracy grupy, rozwiązywanie sytuacji konfliktowych
........................................................................................................................ 3. Termin i miejsce spotkań grupy grupy
........................................................................................................................
PRZYKŁADOWA KARTA OCENY PREZENTACJI PROJEKTU
Numer grupy
|
Zawartość merytoryczna
|
Różnorodność środków prezentacji
|
Różnorodność źródeł informacji
|
Estetyka wykonanych prac
|
Styl prezentacji
|
Razem
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Skala punktacji za poszczególne elementy: 1- 6
PRZYKŁADOWA KARTA SAMOOCENY POSZCZEGÓLNYCH CZŁONKÓW GRUPY
Dokonaj oceny swoich działań i zaznacz na skali znakiem X
KRYTERIA OCENY
1.Jaki był mój udział w planowaniu pracy przez grupę?
1 2 3 4 5 6
2.Czy aktywnie uczestniczyłem w podejmowaniu decyzji przez grupę?
1 2 3 4 5 6
3.Czy z powierzonych zobowiązań w grupie wywiązałem się dobrze?
1 2 3 4 5 6
Opracowała mgr Renata Bratek